Obniżka liczby rozładowywanych towarów w gdyńskim porcie w pierwszych miesiącach tego roku

Przez pierwszy trymestr obecnego roku gdyński port zanotował prawie 6 procentową obniżkę przeładunków w porównaniu z ubiegłym rokiem, a ogólna ich wielkość wynosiła niecałych pięciu mln ton. Opisywane spadki dotknęły kilka grup towarów, a dla każdej z nich istniały konkretne powody stojące za taką sytuacją. O około 5,4 procenta zmniejszeniu uległ rozładunek węgla, a głównym powodem tego to ograniczenia w eksporcie i bardzo niskie ceny na światowych rynkach. Znacznie większe spadki wystąpiły przy rozładunku zbóż, sięgające około dwudziestu procent, lecz mimo wszystko Gdynia została na pozycji lidera, ponieważ w pozostałych portach była podobna sytuacja. Także o około 6 procent zmniejszyła się obsługa kontenerów, niestety Gdynia nadal ma duże trudności aby konkurować z sąsiednim Gdańskiem. W ciągu ostatniego czasu kilku dużych spedytorów zdecydowało się na przeniesienie obsługi do portu DTC, więc przyczyniło się to do dużych spadków w tym obszarze. I do czasu zrealizowania niezbędnych inwestycji, które mają powiększyć przeładunkowe możliwości wszystko wskazywało będzie na to, że w tej kwestii niedużo się zmieni.

A wielorakich inwestycji jest niezbędne naprawdę sporo, gdyż port jak na razie nie jest gotowy do tego, aby móc przyjmować największe statki. W pierwszej kolejności potrzebna będzie do tego potężniejsza obrotnica, na montaż której przetarg został już rozpisany, a planowany czas oddania do użytkowania powinien zamknąć się w dwóch latach. Działające obecnie obrotnice dają możliwość obsługiwania kontenerowców do długości około trzystu metrów, co jednak będzie zbyt mało na aktualne wymagania armatorów. Znacząca obniżka liczby przeładowanych ładunków w gdyńskim porcie w pierwszych miesiącach tego rokuZaplanowana obrotnica powinna pozwolić obsługę jednostek nawet do czterystu osiemdziesięciu metrów, co powinno w zupełności wystarczyć na wszystkie pływające obecnie statki. W następnych latach mają być realizowane poważne projekty, które aktualnie są na etapie planowania. Tor podejściowy ma zostać pogłębiony do 17 i rozszerzony do 280 metrów, a akweny wewnątrz mają mieć docelową głębokość 16 metrów. Dzięki temu do portu będą mogły przypływać największe nawet stosowane obecnie statki, co zapewni możliwość konkurencji z sąsiadującym Gdańskiem.

Translation

NewStatPress
Visits today: _