Zaplanowany wzrost złomowanych kontenerowców w 2016 roku

Rynek kontenerowców od pewnego czasu jest w bardzo ciężkiej sytuacji. Nadal bardzo dużo jednostek oczekuje w dokach na skończenie, a kontrakty na ich produkcję podpisywano przed kilku laty, w czasach dużego wzrostu branży. Jednak sytuacja na rynku diametralnie się zmieniła, w branży przewozowej rozpoczął się kryzys i okazało się nagle, że kontenerowców jest zwyczajnie zbyt duża liczba. Ich właściciele dają sobie radę z takimi problemami na kilka sposobów. Część z nich decyduje się na dłuższą trasę omijając oba duże kanały, co wprawdzie znacząco zwiększa czas dostawy, ale kosztowo wychodzi bardzo podobnie, a załogi statków mają pracę. Dość sporo jednostek stoi też przy portowych nabrzeżach i oczekuje na jakieś zamówienia, niekiedy może to trwać to nawet kilka tygodni. Coraz częściej spotykanym trendem jest również złomowanie wyeksploatowanych statków. Ponieważ bez przerwy do użytku są oddawane nowo budowane kontenerowce, dużo nowocześniejsze i oszczędniejsze, to jednostki wybudowane przed laty stają się mniej ekonomiczne. Duży wpływ na oddawanie statków na złom będzie również miał malejący popyt na pewne grupy statków, tu również w ostatnim czasie nastąpiły spore zmiany. Przewidywany przyrost złomowań statków w roku 2016

Analitycy oceniają, że w obecnym roku może być dużo więcej złomować statków, niż przed rokiem. Powstaje to z kilku rzeczy. W pierwszej kolejności aktualnie powinny zwiększać się ceny za złom okrętowy, w 2015 roku miały one bardzo niski poziom, więc właściciele statków nie kwapili się do pozbywania się statków. Dość spore znaczenie na całą tę sytuację ma również spore zmniejszenie zainteresowania jednostkami typu panamax. Przy dużym popycie na nie znacznie bardziej od złomowania będzie się opłacać ich sprzedaż czy czarterowanie, jednak aktualnie zainteresowanie tą grupą jest dużo mniejsze. W bieżącym roku, w pierwszych dwóch miesiącach, zezłomowane zostało już prawie dwadzieścia jednostek, z jakich duża część nie pływała dłużej niż 20 lat. Zwiększa się również tonaż oddawanych na złom statków, zwiększająca się ich liczba ma ładowność powyżej czterech tysięcy ton. Szacuje się, że w roku bieżącym zjawisko to będzie się nasilać, między innymi z powodu konieczności pozbywania się nierentownych jednostek, ale też wyższym cenom złomowania.

Translation

NewStatPress
Visits today: _