Porty zaczęły ważenie kontenerów morskich

Transportowa branża od wielu lat borykała się z problemem nieprawidłowo deklarowanej wagi kontenerów. Niestety spora ilość spedytorów nie przykładała się specjalnie do tego, a będzie to miało niebagatelne znaczenie przy bezpieczeństwie przewozów. Nieduże nawet odchylenia w deklarowanej wadze mogą się przy paru tysiącach kontenerów kumulować, powodując bardzo duże kłopoty z zapewnieniem stabilności, a czasami nawet zatonięcia. Z tego też powodu od wielu lat trwały intensywne prace nad uporządkowaniem tego tematu, ale z powodu kosztów nie można ich było odpowiednio zakończyć. Dopiero całkiem niedawno wypracowano porozumienie, na mocy jakiego wszystkie kontenery ładowane na statek muszą być dokładnie zważone. Te regulacje prawne obowiązują od 1 lipca 2016 roku, a nierespektowanie ich będzie się wiązać z odpowiednimi konsekwencjami. Przymus weryfikacji dokładnej wagi kontenera spoczywa na nadającym, z tego też powodu musi on dokładnie przypilnować, aby wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującymi procedurami. Jednocześnie przewoźnicy i terminale mają prawo odmówić załadunku kontenera, jakiego waga nie została zweryfikowana. Porty zaczęły ważenie kontenerów morskich

Obowiązujące przepisy pozwalają obecnie na przeprowadzenie ważenia kontenerów za pomocą dwóch odmiennych metod. Pierwsza z nich to zważenie kompletnego spakowanego i zaplombowanego kontenera, natomiast druga to ważenie wszystkich ładunków wraz z opakowaniami i posumowanie wszystkiego na samym końcu. Pierwsza metoda będzie dużo szybsza i wygodniejsza do wykorzystania, jednak będzie wymagała kupna odpowiednich, certyfikowanych wag. W chwili obecnej jedynie część portów w naszym kraju posiada tego typu możliwości, ale nadal nie będzie w nich szans na obsłużenie każdej jednostki. Z tego też powodu w dalszym ciągu spora część kontroli wag będzie się musiała odbywać u nadawców, w siedzibach firm jakie się zajmują załadunkiem. W najbliższym czasie są rzecz jasna w planach takie inwestycje, jednak kwestia nie będzie jedynie dotyczyła kupna jeszcze jednej wagi, ale także wprowadzenia zmian związanych z organizacją pracy w porcie. Przykładowo port zlokalizowany w Szczecinie posiada już szereg procedur związanych z obsługiwaniem kontenerów, lecz również może zaoferować możliwość ważenia ich przed załadowaniem.

Translation

NewStatPress
Visits today: _