Omijanie kanałów Sueskiego i Panamskiego przez coraz większą liczbę statków

Do niedawna armatorom zależało na tym, aby trasy pomiędzy portami pokonywane były najszybciej jak się da. A ponieważ najkrótsze trasy przechodzą przez dwa sztuczne kanały, czyli Panamski i Sueski, to praktycznie bez przerwy coś tam pływało. Jednak zawirowania w ostatnim czasie na transportowym rynku i niski poziom cen ropy sprawiły, że obecnie coraz częściej statki wybierają zupełnie inną trasę. Mianowicie statki zaczęły podążać trasą dookoła południowego krańca Afryki, sporo zwiększając czas podróży oraz drogę. Ocenia się, że w minionym roku kalendarzowym więcej niż sto jednostek regularnie pokonujących trasy pomiędzy Europą, Azją i Ameryką Północną wybrało tę dłuższą trasę. Tym samym nie musiały one korzystać z kanałów, które zaczęły w tym widzieć pewne zagrożenie dla swoich dochodów. W chwili obecnej trasa ta nie jest zbyt popularna, dodatkowo będzie się ona wiązać z dużym opóźnieniem w dostawie zamówień. Jednak jeżeli sytuacja na światowych rynkach utrzymywać się cały czas będzie jak obecnie, to niewykluczone, że ilość statków okrążających Afrykę znacząco wzrośnie.Omijanie kanału Sueskiego i Panamskiego przez coraz większą ilość jednostek

Podstawowymi powodami takiej sytuacji są wyjątkowo niski poziom cen ropy i utrzymująca się bez przerwy bardzo duża nadpodaż jednostek. Zwłaszcza ten drugi czynnik ma ogromny wpływ na wysokość cen frachtu, co czyni mocno problematycznym opłacalność wielu połączeń. Znaczące wydłużenie trasy już obecnie dało zajęcie prawie stu kontenerowcom, które zamiast stać bezczynnie przy portowych nabrzeżach w zarabiają w ten sposób na siebie. Optymiści liczą, że dzięki takim rozwiązaniom może się udać zatrzymać malejące stawki za fracht, jakie już na dzień dzisiejszy są na dramatycznie niskim poziomie. Dodatkowo się okazało, że przy obecnej wysokości cen za paliwa dużo bardziej ekonomiczna jest znacznie dłuższa podróż dookoła południowego końca Afryki, niż droga przez Kanał Sueski. Stąd też zapadły w pewnym momencie dokładnie takie decyzje, jeśli paliwa będą się utrzymywać dłużej w tak niskiej wysokości, to zapewne liczba kontenerowców pływających wydłużoną drogą jeszcze się powiększy. Oczywiście ku sporemu niezadowoleniu władz obu kanałów, dla jakich brak każdego statku to całkiem pokaźne straty finansowe.

Translation

NewStatPress
Visits today: _