Kolejny spadek cen frachu po krótkim wzroście

Kolejny spadek cen za fracht po krótkiej hossie

Rynek kontenerowego transportu do kilkunastu miesięcy boryka się z dużymi problemami. Składają się na to liczne czynniki, z jakich najistotniejsze to coraz większa recesja w Chinach, powodująca mniejsze zapotrzebowanie na towary, ale również coraz liczniejsza flota kontenerowców. I efektem tego coraz większe obniżki za fracht, momentami docierające do poziomu rentowności. Po chwilowym wzroście w początkowym okresie roku, co mogło dać armatorom promyk nadziei na polepszenie sytuacji pojawiły się jednak znowu spadki. Obecnie ich poziom wynosi 740 dolarów za przeciętny 40-stopowy kontener, z tendencją do kolejnego obniżania się. Całość tego przyczyniło się do dużych spadków zarobków firm, które obsługują połączenia z Chin do Północnej Europy. Powyższe dane opierają się na często używanym wskaźniku, to znaczy SCFI, który bada oraz analizuje ceny za fracht pomiędzy wybranymi portami. Niestety tendencje spadkowe są widoczne również na pozostałych chętnie używanych trasach. Między krajami azjatyckimi i Morzem Śródziemnym spadki są na poziomie 15 procent, zaś na trasach między Chinami a Ameryką równoważyły się na poziomie paru %.

O ile na chińską recesję właściciele kontenerowców nie mają wielkiego wpływu, to na ilość statków, które pływają już raczej tak. A aktualnie słyszy się rosnącą liczbę głosów, że statków kontenerowych, szczególnie tych największych zaczyna być zbyt dużo. W ostatnich latach panował duży wyścig w celu powiększania wielkości, rezultatem czego jest wysyp statków o ładowności powyżej 20 tysięcy kontenerów. Lecz nie wzięto pod uwagę jednego ważnego aspektu, czyli tego, że użytkowanie ich będzie się opłacać tylko między Azją a Europą, i to tylko wtedy, gdy zapełni się je prawie do końca. Z tego też powodu istnieje rosnąca presja na zapełnianie pokładów, lecz rezultatem takiej sytuacji będzie z kolei spadek cen frachtu. Jednak nie będzie to jedyna negatywna konsekwencja obecnej sytuacji. W związku z tak energicznym przyrostem floty rosnąca ilość statków zaczyna być wycofywana z czynnego pływania, jest szacowane, że w chwili obecnej niepływające jednostki mają pojemność powyżej miliona jednostek kontenerowych.

Translation

NewStatPress
Visits today: _