Zagrożenia które wynikają ze zbyt dużej ilości kontenerowców

W coraz większej pogoni za poprawą rentowności transportów morskich przewoźnicy zaczęli budować coraz to większe statki i w coraz większej ilości. Na części tras pływają już długie na 400 metrów kolosy, mogące jednorazowo zabrać na pokład ponad 20 tysięcy kontenerów. Tagi wyścig trwa już kilka lat, a najbardziej zaciekła rywalizacja występuje między największymi armatorami. Jednak coraz bardziej widać, że poszło to wszystko trochę w złym kierunku, bowiem zbyt duża liczba dużych statków będzie mieć bardzo negatywne odbicie w cenach frachtu. Tego typu problemy widoczne już były dobrze przed rokiem, gdzie ceny sięgnęły prawie dna, a transportowa branża w dużej mierze obwiniała za taką sytuację właśnie dużą nadpodaż miejsca na pokładach. A to nie koniec jeszcze, bo o ile w ubiegłym roku kontenerowców o największej długości pojawiło się sześćdziesiąt, o ładowności w przedziale pomiędzy 18 a 22 tyś TEU, to w budowie lub planach będzie ich jeszcze większa ilość. I jeżeli wszystkie wypłyną na morza, to kryzys z poprzedniego roku będzie jedynie wstępem do bardzo poważnych kłopotów w branży.
Zagrożenia wynikające ze zbyt dużej liczby kontenerowców.

Podstawowy problem bierze się z tego, że największe kontenerowce obsługują tylko i wyłącznie trasy z Azji do Europy, bo tylko tam po prostu się to opłaca. Jednak aby nie dokładać do rejsu, to statek powinien być prawie całkiem wypełniony, a z kolei to wywołuje naciski na to, aby za wszelką cenę mieć pełne ładownie. Przy zwiększonej ilości statków i zwolnieniu chińskiej gospodarki aktualnie nie jest to łatwe, i ma duże przełożenie na koszty frachtu. Znaczący wzrost notuje też grupa kontenerowców średniej wielkości, do 13 tysięcy TEU. Co prawda tego typu jednostki znajdą zatrudnienie obsługując nową nitkę Kanału Sueskiego, lecz i tam w pewnej chwili ilość będzie zbyt duża i kolejne nie będą potrzebne. Całościowo w roku 2015 flota kontenerowców powiększyła się o blisko dwadzieścia milionów TEU, a w najbliższym czasie może to być znacznie więcej. Tak duża ilość nowo budowanych statków ma także wpływ na to, że rosnąca liczba statków całkowicie jest wycofywana jest zupełnie z użycia lub też bezczynnie stoi przy nabrzeżach czekając na jakieś zlecenia.

.

Translation

NewStatPress
Visits today: _