Kolejne wzrosty ładowności floty statków kontenerowych

Kolejny wzrost ładowności floty statków kontenerowych.Mimo panującego obecnie kryzysu transporcie kontenerowym całkowita liczba statków cały czas się rozszerza. Największe firmy z branży bardzo rywalizują o pierwsze miejsce, a w pierwszej kolejności się to objawia budową kolejnych jednostek. W roku bieżącym zwodowane zostały kontenerowce o łącznej ładowności 1.66 miliona TEU, co daje 11 procent więcej niż w roku poprzednim. W następnym roku podaż kontenerowców ma wynieść około dziesięciu procent, jak widać dynamika rozwoju cały czas się utrzymuje na dość sporym poziomie. Tego typu sytuacja ma duże znaczenie na wygląd rynku transportowego, będąc jednym z głównych powodów dużych obniżek cen. Dla większości armatorów nie są to dobre wiadomości, bo stawiają pod dużym znakiem zapytania rentowność wielu tras. Dodatkowym problemem jest konieczność postoju w portach zwiększającej się ilości statków w portach, ponieważ najnormalniej nie ma dla nich wystarczającej ilości zleceń. Tego typu sytuacja w dużym stopniu wynika z faktu, że inwestycje te były planowane i rozpoczynane kilka lat wcześniej, i obecnie nastąpiło znaczne spiętrzenie nowych jednostek.

Istotne jest to, że pomimo zwiększania się całościowej pojemności kontenerowców zmniejszyła się ich liczba. Bierze się to z faktu, że co roku rosną możliwości przewozowe, a co się w tym wiąże zwiększa się wydajność oddawanych jednostek. O ile przed rokiem przeciętna wielkość kontenerowca kształtowała się na poziomie siedem i pół tysiąca, to w roku bieżącym było to już więcej niż osiem. Najważniejszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest coraz większe ograniczenie kontenerowców o pojemności 8 tysięcy, których ilość jest najmniejsza od dwóch dekad. Na znacznie niższym poziomie są również rozbiórki statków, tu również ich ilość jest stosunkowo mała w porównaniu z poprzednimi latami. W szczególności niewysoki poziom złomowania jest w klasie statków typu panamax, czyli jednostek do 3 tysięcy TEU, szacuje się, że ogólnie ich pojemność wynosiła będzie około 170 tysięcy TEU. Przez to wszystko całkowita flota kontenerowców tej klasy powiększy się o dwa procent, analogicznie jest z resztą klas. W chwili obecnej w budowie jest następna partia statków, tak więc w przyszłym roku także trzeba się spodziewać jeszcze większych wzrostów.

Translation

NewStatPress
Visits today: _